Een herinnering versturen is de eerste stap die gezet wordt als een klant de rekening niet betaald. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Als iemand te laat betaald, wil dat nog niet zeggen er problemen zijn.
Iemand kan het ook gewoon vergeten zijn, dat is een goede mogelijkheid. Een herinnering is voor de klant vaak een goede manier om weer even te weten dat er wel betaald moet worden. Blijf deze dus ook altijd versturen.
Is er mogelijk iets anders aan de hand

Wat is het betaalgedrag van uw klanten?
Als een klant dan nog steeds niet betaald heeft, kan er ook iets anders aan de hand zijn. Misschien wordt het dan tijd om eens telefonisch contact op te nemen met de klant. U kunt dan kijken naar de mogelijkheden om een aanmaning te verzenden. In feite is dit een laatste verzoek om alsnog te betalen. Dit is over het algemeen een redelijk vriendelijke brief, maar wel streng. Er wordt duidelijk aangegeven dat er betaald moet worden binnen een bepaalde tijd.
Misschien bent u zelf helemaal niet zo administratief aangelegd en besteed u dit soort zaken liever uit. Dat is natuurlijk altijd een mogelijkheid. Veel mensen hebben liever dat iemand met verstand van zaken zich met dit soort zaken bezighoudt. Daar kunt u een incassobureau of een deurwaarder voor inschakelen. Er zijn ook bedrijven die dit op no cure no pay basis voor u kunnen doen. Zo worden de wanbetalers aangeschreven en wordt er een incasso gedaan. De klant moet dan bijvoorbeeld aan het incassobureau betalen en dit geld wordt doorgestort aan de ondernemer zodra er betaald worden. De extra kosten voor incasso (het is natuurlijk niet gratis) zijn in veel gevallen voor uw debiteur.